I den spesielle tiden vi er inne i nå, blir det nok en del stillesittende elever. Det finnes utrolig mange aktiviteter på nettet, og nedenfor har jeg prøvd å samle en del som passer for elever på 1.-4. trinn:
- Kims lek: Ta et brett og legg ulike ting på det. Varier fra noen ganske få til mange, ut fra alder på barna. Legg et håndkle over tingene, bær bretter inn til barna. Ta bort håndkleet, og la barna se på tingene i et halvt minutt. Deretter dekker du tingene med håndkleet igjen. Så er det om å gjøre å huske flest mulig av tingene som var på brettet.
- Skattejakt: Barna blir utstyrt med en liste over ting de skal finne rundt hjemme, og en penn for å krysse av på listen. Den som har fylt ut listen først, vinner. Masse ros er super belønning. Det kan være lurt og både skrive og tegne gjenstanden. Barnet kan eventuelt komme til «basen» hver gang han eller hun har læst en oppgave, for å få en ny.
- Camping: Noen stoler eller et bord. Noen pledd eller laken. Vips, så er dere på camping. Her er det bare å innrede med puter, pledd, lys og alt annet barnet måtte ønske seg. Ekstra hyggelig blir det om de voksne kommer på besøk. Og spesielt om dere lager piknik sammen. Alt smaker bedre på ”campingtur”!
- Limbo: Alt du trenger her, er en langkost. To holder stangen, mens den tredje prøver å komme seg under. Den beste teknikken er bakovervendt med bred beinstilling. Stokken senkes lavere og lavere for hver runde, og kommer du borti eller detter på ryggen, er du ute av dansen, eller leken. Sett gjerne på noen fengende rytmer og dans i vei.
- Hinderløype: Lag en hinderløype, kan lages både ute og inne.
- Klatring: Klatre på eller under stoler, bord og kasser. Klatre på stubber, steiner, hauger, skrenter i bukser og trær. En voksen kan være «klatrestativ» for barn. Mange muligheter her.
- Trillebår: Gå trillebårgange inne, gjerne over en liten forhøyning.
- Fjellklatring: Feste et tau på toppen av en liten skråning ute og leke fjellklatrere.
- Balansebane: lage en balansebane, inne eller ute, av ting som tåler å bli tråkket på(runde steiner, aviser, puter, treklosser, plankebiter etc).
- Hoppe: -Hoppe inn og ut av en rokkering.- Hoppe inn i en rokkering som holdes litt opp fra gulvet.- Hoppe ned fra trappetrinn, hoppe så langt du klarer.
- Pinneleker: -Plasser en pinne mellom beina og hopp rundt som en kenguru.- Løft en pinne bak ryggen med begge hendene og før den over hodet uten å miste taket. Prøv samme vei tilbake.- Kast en pinne opp i luften med en hånd, prøv å ta den. Prøv å ta den og kaste med både venstre og høyre hånd.
- Benk: -la eleven få utforske en benk ved å klatre, klyve, balansere og hoppe ned fra den på ulike måter.
-Sitt med føttene på hver side av benken og press håndflatene ned foran deg. Løft deg opp med hendene.
-Hopp ned fra benken, både i fra sittendestilling og når dere står. Deretter kan du utforske hvor langt du klarer å hoppe.
-Siste aktivitet her: Prøv å stå på benken og lek fly ved å bøye deg fremover med en fot bakover. Klarer du å holde balansen? Prøv med både høyre og venstre fot. - Steiner: Samle sammen steiner av samme størrelse sammen med barna. Lek ballerina eller vær en påle og stå på ulike måter(på tærne, på hælene, på en fot) med en stein over hodet, og strekk ut armen.
La barna kaste stein så langt de kan med den dominante hånd og med motsatt bein foran. La de deretter få prøve med den andre hånden. Finn eller lag blink sammen med barna som dere kan kaste stein på. Husk å lage regler! Her kan dere også benytte kongler.
Hold en stein med begge hendene, prøv å sette dere ned og deretter reise dere uten å ta hendene i bakken.
Sitt på rumpen og klem en stein mellom føttene, løft opp føttene og prøv å ta steinen med hendene mens dere sitter.
Stå med mellomrom mellom føttene og hold en stein over hodet med begge hendene. Strekk overkroppen så langt bak som mulig og slipp steinen ned på bakken, prøv å la den lande mellom bena slik at dere kan bøye dere fremover å ta den opp. - Lek i trapper: -Ut fra barnas ferdigheter kan dere gå framlengs, baklengs, sidelengs og løpe, både opp og ned trappen. Deretter kan dere prøve å gå eller løpe oppover og nedover annenhvert trinn.
-Lek kjemper å ta kjempeskritt, prøv å komme opp med færrest mulig skritt. Prøv å ta kjempeskritt ned, pass på så dere ikke mister balansen.
-Lek at dere er kaniner eller kenguru og hopp oppover og deretter nedover med samlede bein. Hvilke andre måter kan der hoppe eller gå på?
-Utfordring! Stå på et trinn og hink til trinnet ovenfor annenhver gang med høyre og venstre fot. - Kanter: -prøv å gå langs en kant. Klarer dere å strekke ut beina og ta kjempeskritt? Blir det enklere eller vanskeligere når armene holdes ut i luften?
-Lek fly ved å bøye dere fremover, med en fot bakover. Prøv samtidig å holde balansen på den andre foten.
-La barna få balansere på kanten ved å gå fremover. Kommer dere lengre for hver gang? Deretter kan dere prøve å gjøre det på tærne og på hælene.
-Gå hele tiden med høyre fot foran og deretter med venstre fot. Prøv også ved å gå bakover og sidelengs.
-Gå frem og tilbake med hendene på ulike måter, la barna komme med forslag(hendene ut til siden, på hoften, på magen, opp i luften, bak på ryggen)
ved å lage hindringer, for eksempel steiner plassert på kanten, kan dere gå over dem, hoppe over dem osv.
-Hopp med samlede bein opp på kanten, snu rundt og hoppe ned igjen hvis det er mulig.
-Utfordring! Prøv å gå framover og bøy knærne i hvert skritt. - Ballonger: -hold ballongen i luften med ei hånd. –Hold ballongen i lufta med å bruke hendene. – Slå ut andre sine ballonger innenfor et avgrenset område, samtidig som man klarer å holde kontroll på sin egen ballong. -Avslutt leken med å sprekke ballongen sin.
- Naturlego: Ta barna med ut i skogen. Bygg bondegårder, byer, strender, kjøpesenter eller andre «arenaer» barna er kjent med. Bruk kvister, blader, kongler og ting du finner.I den spesielle tiden vi er inne i nå, blir det nok en del stillesittende elever. Det finnes utrolig mange aktiviteter på nettet, og nedenfor har jeg prøvd å samle en del som passer for elever på 1.-4. trinn:
- Kims lek: Ta et brett og legg ulike ting på det. Varier fra noen ganske få til mange, ut fra alder på barna. Legg et håndkle over tingene, bær bretter inn til barna. Ta bort håndkleet, og la barna se på tingene i et halvt minutt. Deretter dekker du tingene med håndkleet igjen. Så er det om å gjøre å huske flest mulig av tingene som var på brettet.
- Skattejakt: Barna blir utstyrt med en liste over ting de skal finne rundt hjemme, og en penn for å krysse av på listen. Den som har fylt ut listen først, vinner. Masse ros er super belønning. Det kan være lurt og både skrive og tegne gjenstanden. Barnet kan eventuelt komme til «basen» hver gang han eller hun har læst en oppgave, for å få en ny.
- Camping: Noen stoler eller et bord. Noen pledd eller laken. Vips, så er dere på camping. Her er det bare å innrede med puter, pledd, lys og alt annet barnet måtte ønske seg. Ekstra hyggelig blir det om de voksne kommer på besøk. Og spesielt om dere lager piknik sammen. Alt smaker bedre på ”campingtur”!
- Limbo: Alt du trenger her, er en langkost. To holder stangen, mens den tredje prøver å komme seg under. Den beste teknikken er bakovervendt med bred beinstilling. Stokken senkes lavere og lavere for hver runde, og kommer du borti eller detter på ryggen, er du ute av dansen, eller leken. Sett gjerne på noen fengende rytmer og dans i vei.
- Hinderløype: Lag en hinderløype, kan lages både ute og inne.
- Klatring: Klatre på eller under stoler, bord og kasser. Klatre på stubber, steiner, hauger, skrenter i bukser og trær. En voksen kan være «klatrestativ» for barn. Mange muligheter her.
- Trillebår: Gå trillebårgange inne, gjerne over en liten forhøyning.
- Fjellklatring: Feste et tau på toppen av en liten skråning ute og leke fjellklatrere.
- Balansebane: lage en balansebane, inne eller ute, av ting som tåler å bli tråkket på(runde steiner, aviser, puter, treklosser, plankebiter etc).
- Hoppe: -Hoppe inn og ut av en rokkering.- Hoppe inn i en rokkering som holdes litt opp fra gulvet.- Hoppe ned fra trappetrinn, hoppe så langt du klarer.
- Pinneleker: -Plasser en pinne mellom beina og hopp rundt som en kenguru.- Løft en pinne bak ryggen med begge hendene og før den over hodet uten å miste taket. Prøv samme vei tilbake.- Kast en pinne opp i luften med en hånd, prøv å ta den. Prøv å ta den og kaste med både venstre og høyre hånd.
- Benk: -la eleven få utforske en benk ved å klatre, klyve, balansere og hoppe ned fra den på ulike måter.
-Sitt med føttene på hver side av benken og press håndflatene ned foran deg. Løft deg opp med hendene.
-Hopp ned fra benken, både i fra sittendestilling og når dere står. Deretter kan du utforske hvor langt du klarer å hoppe.
-Siste aktivitet her: Prøv å stå på benken og lek fly ved å bøye deg fremover med en fot bakover. Klarer du å holde balansen? Prøv med både høyre og venstre fot. - Steiner: Samle sammen steiner av samme størrelse sammen med barna. Lek ballerina eller vær en påle og stå på ulike måter(på tærne, på hælene, på en fot) med en stein over hodet, og strekk ut armen.
La barna kaste stein så langt de kan med den dominante hånd og med motsatt bein foran. La de deretter få prøve med den andre hånden. Finn eller lag blink sammen med barna som dere kan kaste stein på. Husk å lage regler! Her kan dere også benytte kongler.
Hold en stein med begge hendene, prøv å sette dere ned og deretter reise dere uten å ta hendene i bakken.
Sitt på rumpen og klem en stein mellom føttene, løft opp føttene og prøv å ta steinen med hendene mens dere sitter.
Stå med mellomrom mellom føttene og hold en stein over hodet med begge hendene. Strekk overkroppen så langt bak som mulig og slipp steinen ned på bakken, prøv å la den lande mellom bena slik at dere kan bøye dere fremover å ta den opp. - Lek i trapper: -Ut fra barnas ferdigheter kan dere gå framlengs, baklengs, sidelengs og løpe, både opp og ned trappen. Deretter kan dere prøve å gå eller løpe oppover og nedover annenhvert trinn.
-Lek kjemper å ta kjempeskritt, prøv å komme opp med færrest mulig skritt. Prøv å ta kjempeskritt ned, pass på så dere ikke mister balansen.
-Lek at dere er kaniner eller kenguru og hopp oppover og deretter nedover med samlede bein. Hvilke andre måter kan der hoppe eller gå på?
-Utfordring! Stå på et trinn og hink til trinnet ovenfor annenhver gang med høyre og venstre fot. - Kanter: -prøv å gå langs en kant. Klarer dere å strekke ut beina og ta kjempeskritt? Blir det enklere eller vanskeligere når armene holdes ut i luften?
-Lek fly ved å bøye dere fremover, med en fot bakover. Prøv samtidig å holde balansen på den andre foten.
-La barna få balansere på kanten ved å gå fremover. Kommer dere lengre for hver gang? Deretter kan dere prøve å gjøre det på tærne og på hælene.
-Gå hele tiden med høyre fot foran og deretter med venstre fot. Prøv også ved å gå bakover og sidelengs.
-Gå frem og tilbake med hendene på ulike måter, la barna komme med forslag(hendene ut til siden, på hoften, på magen, opp i luften, bak på ryggen)
ved å lage hindringer, for eksempel steiner plassert på kanten, kan dere gå over dem, hoppe over dem osv.
-Hopp med samlede bein opp på kanten, snu rundt og hoppe ned igjen hvis det er mulig.
-Utfordring! Prøv å gå framover og bøy knærne i hvert skritt. - Ballonger: -hold ballongen i luften med ei hånd. –Hold ballongen i lufta med å bruke hendene. – Slå ut andre sine ballonger innenfor et avgrenset område, samtidig som man klarer å holde kontroll på sin egen ballong. -Avslutt leken med å sprekke ballongen sin.
- Naturlego: Ta barna med ut i skogen. Bygg bondegårder, byer, strender, kjøpesenter eller andre «arenaer» barna er kjent med. Bruk kvister, blader, kongler og ting du finner.