Vi har i senere tid fått en del henvendelser, både fra elever og foreldre, angående bruk av læringsbrettet utenom skoletid. Hva er lov? Hva er ikke lov? Hva kan vi styre? Hva må foreldre ta ansvar for? Vi har hatt diskusjonen oppe felles hos oss, med utgangspunkt i de saker som har dukket opp. I den forbindelse ønsker vi å komme med noen presiseringer, både ut fra brukeravtalene og fra diskusjoner/henvendelser.
-Læringsbrett skal IKKE brukes på bussen, hverken lærere eller foreldre kan gi tillatelse til dette, under noen omstendighet. Dette står også i brukeravtalen.
-Læringsbrett skal ikke benyttes til nettbasert spilling på kveldstid, vi ser at en del nettsteder og adresser benyttes flittig på kveldstid, delvis med aldersgrenser på tilgjengelige spill for barna. Mange av disse adressene er blokkert på vårt nettverk, men vi har ingen muligheter for å følge opp dette etter skoletid.
-Under ingen omstendighet er det greit å livestreame eller legge ut klipp av at man snakker på Teams med andre elever som ikke er informert om at stemme/bilde gjøres tilgjengelig for andre.
-Hva gjelder samtaler elevene mellom på Teams har vi valgt å holde chatfunksjon tilgjengelig, både for å kunne ha kommunikasjon mellom lærer/elev og elever i grupper i skolerelatert arbeid. I disse spesielle tider kan det også være godt for mange av de unge lovende å snakke sammen på ettermiddag og kveld, nå når «friheten» er litt innskrenket. Dette fordrer dog at foreldre har et visst oppsyn med slik aktivitet, og kommuniserer seg imellom. Dette er ikke noe vi kan styre eller kontrollere herfra. Vi ser det slik at alternativet er at de finner andre kommunikasjonskanaler hvor de digitale omgivelsene ikke er like skjermet når det gjelder hvem som kan kontakte elevene. Ber likevel alle ta en prat om å ta hensyn, slik at ikke enkeltelever faller utenfor slike sosiale rammer, men også at det ikke ringes/chattes til alle døgnets tider. Det er lov for foreldre å kontakte andre foreldre dersom slikt eskalerer 🙂
Legger utdrag fra brukeravtalen under, slik at dere kan minne både dere selv og elevene på hva som er kjørereglene:
«Grunnskolen i Hitra har utarbeidet retningslinjer for bruk av iPad både i og utenfor skoletid. Skolen og skoleeier tar ansvaret for administrasjon av apper som skal brukes i læringsarbeidet. Elever og foresatte har ansvaret for å ta vare på og sørge for at iPaden er i orden og kan brukes i opplæringen. iPaden er kostbar, og må behandles deretter.»
Jeg starter skoledagen med iPaden minimum 80% oppladet.
Jeg har alltid med meg ørepluggene (med mikrofon) på skolen.
Min iPad har alltid dekselet på.
Jeg legger alltid iPaden i sekken når den ikke er i bruk, og tar godt vare på sekken min.
Jeg spiser og drikker ikke ved samme bord som iPaden ligger på.
Jeg vet at iPaden lett kan gå i stykker og behandler den forsiktig. Dette gjelder både på skolen og når jeg bruker iPaden hjemme.
IPaden skal alltid ligge i sekken på vei til og fra skolen.
Jeg spør alltid om lov til å ta bilder, video eller lydopptak av andre personer. Jeg vet at brudd på dette fører til at foresatte blir varslet.
Jeg låner ikke bort iPaden til andre.
Jeg vet at iPaden er skolens eiendom.
Jeg er godt kjent med skolens ordensreglement.
Lykke til med fortsatt god oppfølging av barnas digitale verden og aktivitet 🙂
-Team KOS-