(Ny info søndag 10.01.21):
Oppdatering og status 10.01.21
Informasjonsskriv (Til utskrift eller deling digitalt)
Kopi av prosedyrer fra i vår, vil være gjeldende på rødt nivå også nå: (Ny info søndag 10.01.21)
Informasjonsskrivet inneholder følgende tekst;
Velkommen tilbake mandag 11.01.21 <3
Vi er glade for at vi fra mandag igjen kan ønske alle våre elever velkommen tilbake på oppvekstsenteret! Det blir en litt annerledes hverdag, akkurat som i vår, men det skal vi greie J For vår del er organiseringen fra mandag av 3 kohorter(yes, vi må fortsatt bruke de samme begreper som myndighetene gjør, selv om ordet gruppe også er dekkende). Vi åpner nå i uke 2 2021 på rødt nivå i smittevernveilederen. For de som vil lese ekstra rundt dette fins denne her: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/skoletrinn-1-7/
Kohort 1: 1. og 2. trinn, 10 elever (maks størrelse småtrinn 15 elever +/- noen elever)
Kohort 2: 4. og 5. trinn, 19 elever (maks størrelse småtrinn 15 elever +/- noen elever, maks størrelse mellomtrinn 20 elever +/- noen elever)
Kohort 3: 6. og 7.trinn, 17 elever (maks størrelse mellomtrinn 20 elever +/- noen elever)
Vi har planen klar for hvilke rom som benyttes, og alle vil ha litt å forholde seg til på mandag, snakk gjerne med elevene om å overholde smittevernregler på 1m avstand, og andre praktiske føringer her de blir kjent med på mandag. Blant annet vil vi måtte tilpasse litt innganger for å unngå trengsel, og har endret arealet når det gjelder rom slik at vi kan ivareta de hensyn vi må ivareta. Vi ber om at elever venter ute til lærer kommer, slik at vi unngår blanding av kohorter og tildelte innganger. Må også be om at mellomtrinnselever ved ankomst venter på bussplassen, og ikke går inn på skoleområdet hvor de andre to kohortene fortsatt vil ha sine innganger fra mandag. I friminuttene vil vi måtte holde kohort 3 adskilt fra de andre 2, og elevene blir kjent med rutiner for dette på mandag, altså hvilke friminutt man er hvor. Dette har vi også praktisert på gult nivå, så den praktiske forskjellen blir ikke veldig stor, det er fordelen med å være små i utgangspunktet.
Vi har tatt valget om at skolemåltid er viktig også nå, og kommer til å servere grøt på morgenen, og ostesmørbrød midt på dagen. Lunsjen vil deles i to for å kunne opprettholde tilbudet for alle. Det vil si at kohort 1 og 2 vil ha lunsj til et annet tidspunkt enn kohort 3, og omvendt. Litt for å unngå blanding/trengsel, men også fordi kravene er at mat serveres i ferdige porsjoner, og må serveres av en voksen. Ergo vil ikke elevene kunne gå inn på skolekjøkken for å smøre mat selv. Det er selvfølgelig lov å ha med egen matpakke dersom man heller ønsker det, men alle matbokser og drikkeflasker må være med hjem daglig for vask. Det er ikke anledning for hverken voksne eller barn til å passere elelr oppholde seg på skolekjøkkenet i denne perioden.
Vi rengjør alle berøringsflater 3 ganger per dag i tillegg til ordinært renhold, men ber pent om at alle snakker med sine unge håpefulle om å respektere bruk av innesko, eller i det minste unnlater å bruke utesko inne, slik at renholdspersonalet unngår unødig tidsbruk på renhold av gulv.
Når det gjelder skoleskyss sier veilederen at denne skal begrenses så mye som mulig, jamfør også informasjon nedenfor fra AtB. Bussene er igjen pålagt begrensninger på avstand og antall elever, og vil muligens ha vanskeligheter med å ha ordinære tilbud. Det må alle tenke litt over, og om man har mulighet til å kjøre til og fra skolen, er det anbefalt og ønskelig. Vi må nesten ta det litt som det kommer til uka, og trå stien mens vi går, men med vårens erfaringer i bakhodet er sjansene store for at vi greier det også denne runden. J
Fra AtB:
Ved rødt nivå er det større krav til avstand mellom elever på skolen, men ikke tilsvarende iht. transport og skoleskyss. Dog oppfordres elevene til å sitte kohortvis om bord i bussen (elever fra samme husholdning må/kan/bør sitte sammen). Dette kan medføre at setekapasiteten om bord i bussene kan bli redusert. Det er dessverre ikke fri tilgang på hverken bussmateriell eller bussjåfører til å øke kapasiteten tilsvarende.
Retningslinjene for skoleskyss i smittevernveilederen for skoler (UDIR) er gjennom den siste oppdateringen samordnet med nasjonale/lokale retningslinjer for kollektivtransport. Dette inneber at det er nasjonale/lokale retningslinjer for kollektivtransport som er gjeldende for skoleskyssen, både på gult og på rødt nivå for alle trinn i skolen.
- Ved rødt nivå oppfordres elever/foreldre til egentransport i høyest mulig grad.
- Elever uten skyssrett vil ikke gis tilgang til å benytte skolekysstilbudet.
- Skoler må organisere elevgrupper slik at skoleskyssen kan kjøres på lik måte som den er bestilt. Dette vil da kunne medføre at elevgrupper må ha differensiert tilbud mellom å være på skolen å ha digital undervisning hjemme. (Vi satser hos oss på fullt oppmøte som vanlig)
- Den enkelte kommune gjør vurdering iht. bruk av munnbind. Dette gjelder både for skoleskyss utført med buss og med drosje. (Gjelder elever over 12 år)
Vi får en del spørsmål rundt bruk av munnbind, og både i nasjonale retningslinjer, samt lokal forskrift av desember 2020, er ansatte og elever på skole og SFO unntatt påbud om bruk av munnbind. Det vil nok likevel forekomme at voksne bruker munnbind uten at det er noe dramatikk i det. Her kan ting endres fort, og eventuelle endringer og vedtak vil formidles så fort vi har informasjon selv også. Anbefaling fra myndighetene er uansett at barn under 12 år ikke trenger å bruke munnbind, men dette lar vi være opp til den enkelte for både store og små slik retningslinjene er nå.
Når det gjelder SFO er denne på rødt nivå i utgangspunktet begrenset til 08.00 – 15.30, med unntak av barn med foreldre som innehar kritiske samfunnsfunksjoner, jamfør definisjoner fra myndighetene. Litt avhengig av tilgjengelig personale og ønsker fra de som har SFO fra før, vil vi kunne tilpasse noe ved behov så lenge ønsker og tidspunkt formidles i god tid, og kan planlegges med tanke på bemanning og organisering.
Gleder oss til å ha alle elever på plass, og gjør vårt ytterste for at det skal være trygt og godt å være elev, foresatt og ansatt på Knarrlagsund Oppvekstsenter! Har dere spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt, dette greier vi sammen!
Som en siste «fotnote» også denne gangen, minner vi om at vi ved økt bruk av uteskole og turer er avhengige av at elevene har med seg klær etter vær, og eventuelt skiftetøy i sekken <3
Alt blir bra 🙂
-Ansatte ved Knarrlagsund oppvekstsenter avd. skole-
Kontaktinfo rektor:
-72441830(kontor, tilgjengelig fra mandag 11.01.21) 45507223(mobil) kenneth.nordgard@hitra.kommune.no(mail/teams)