<3 Dagen har blitt markert og her er noe hva vi har gjort i barnehagen <3
«Jeg lurer på …» er årets slagord og i dag som de fleste andre dager har vi tatt vare på og stimulert barns nysgjerrighet.
LEK – UNDRING – UTFORSKING. = BARNA LÆRER OM VERDEN RUNDT SEG OG UTVIKLER KUNNSKAPER OG FERDIGHETER INNENFOR ULIKE OMRÅDER.
Som dere foreldre vet; har vi hatt fokus på eventyr og ikke minst tanntrollene Karius og Baktus. De spiser sukkertøy og karameller dagen lang og liker IKKE å pusse tennene sine.
I forbindelse med dette, gjennomførte vi ett eksperiment med melketenner lagt i cola og ett i vann..
Sitater som : «Æ ska aldri drekk cola meir og «Æ må puss tennern min godt når æ drekk brus» var manges kommentar. Tennene ligger fortsatt i cola`n- og vi observerer stadig endringer som mindre brus og vann, fortsatt lik tann i vannglasset, MEN melketanna i colaglasset…den ser ikke fin ut.
Ikke alle mennesker og dyr har tenner : Avdelingen har hatt besøk av ei levende kråke som noen foreldre hadde med…..den hadde nebb. men kunne likevel spise kjøtt.? Hvorfor? Barn har ofte svar» Jo fordi den river i kjøttet og for så å spise- se her ; den har en krok ytterst på nebbet sitt…
Alle trenger ikke tenner for å spise….og noen har spisse tenner og noen har flate.
» Vi mennesker spiser både kjøtt og annen mat..og et barn hadde en fin tanke «deffor har vi hjørnetenner som e spiss»
Ved å være nysgjerrige, spørre, undre seg og utforske, lærer barna om verden rundt seg.
Gjennom lek, undring, utforsking og skapende aktiviteter skal barna utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor ulike områder om vi voksne er «DØNN TIL STEDE»
Farger er månedens fokus barnehagen. Bilde over viser et eksperiment med non stop og vann. De ser farger blander seg og samtaler om fargeblandinger.Å blande farger er ikke enkelt.
Barna fikk også male en stor regnbue på snøen.
Her er en bøtte fylt med snø…
Hva vil skje?
Hor mye vann vil det bli ?
Her har noen erfaringer som har gitt kunnskaper… og noen får nye verdifulle erfaringer <3
Nysgjerrighet og interesse kan også knyttes til vannets tre faser fra is via vann til vanndamp..
HVORFOR må vi vaske hendene ? …..
En praksisfortelling fra dagen i dag der en voksen hadde sett innom doen når hun kom på jobb. Døra stod nemlig åpen: I doen lå en stor «pommelomm» …. men ingen dopapir i do og en det stod en tom papirbøtte ved vasken. OPPS… Dere skulle sett..og følt på stemningen. Så før maten gjorde vi et eksperiment der vi sendte en skive brød rundt slik at alle fikk ta på FØR de vasket fingrene og en ny en ETTER der de hadde vasket med såpe og vann,
VIL tro , etter at disse skivene med brød taes frem igjen og vi SER forskjellen vil vel barna vaske seg godt både etter toalettbesøk og før de spiser.
» Vi må vask bort bakterian med såpe» var konklusjonen!
SLIKE nye erfaringer gir kunnskap om verden rundt oss som vi er en del av <3
Dette var noe fra dagen vår i dag og ved at vi har lagt til rette ulike aktiviteter har vi stimulert nysgjerrigheten » t ongan» <3 – og vi vet de hele tiden vil lure på mer og mer….